.: Lite annat :.

Vad heter ditt barn?
Alde Liselotte Helén Sjöstrand


När var du beräknad att föda?
25 juni 2009

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?

Nej, Hon ville ut snabbare och föddes den 3:e juni i vecka 36+5

Hur stor var barnet vid födseln?
Hon var 48cm och vägde 3040g


Hur lång tid tog förlossningen?
2,5 timme. Först gick vattnet med en väldig fart och 15 minuter efter så kom min första värk. O då hade jag öppnat mig 8 cm utan att känna något.


Tog du någon smärtlindring?
Nej


Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja, o nästa år gifter vi oss!


Var barnet planerat?
Ja, men vi trodde inte att det skulle gå så fort. Jag tänkte ta ur min p-stav först så att kroppen fick vila lite. Tog ut den i september och skulle invänta mens, men det kom ingen. Jag blev gravid på direkten =)

Tog ni reda på könet?

Nej, det ska ju vara en överraskining. En sån sak ska vi aldrig göra.



Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Både jag och Jens trodde att det var en pojke, men en vecka innan drömde jag att det var en flicka så jag ändrade mig. O vi hade inget pojknamn klart så det måste ha varit ödet!


Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
Mindre än en månad

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?

Alde sa vi absolut, men som jag skrev tidigare så hade vi inget pojknamn


Hade du en svår graviditet:
Nej, jag var liten och smidig, gick upp 11 kg totalt och kunde röra mig som förut. I slutet hade jag mycket sammandragningar, så det startades ju lite tidigare än beräknat.


Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Absolut! Det finns i våra tankar redan, jag ska hinna plugga klart och Alde ska få vara liten en stund till och växa till sig =) Till våren blir det av att starta bebisverkstaden :)


Har du fått några bristningar?
Inte en enda


Var du nervös inför förlossningen?
Nje, mer pirrigt. Men när vatten gick så blev jag nervös men allt gick ju så smidigt och snabbt.


Hade du några cravings?
Nje, olika för varje dag. Men någon som jag verkligen inte kunde få i mig var pizza. det luktade blä!


Hur reagerade du/ni när du plussade?
Jag hade kännt på mig att jag var gravid, och sticka efter sticka var negativ. Men jag gav mig inte. O näår det väl visade ett plus var jag inte förvånad, men så underbart glad. Overkligt såklart!


Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Mycket tidigt, måste varit i v 4 eller nåt sånt. Had eju ingen Bim att gå efter eftersom jag inte hunnit få någon mens efter jag tagit ut p-staven. Men det tidiga ul visade att jag var i v8 eller nåt sånt, o det var en tid efter jag plussat.


Hur mycket gick du upp i vikt?

11 kg


Hur länge ammade du?

Jag helammade i 6 månader, sen minskade jag ner och ammade tillslut morgon och kväll och slutade när hon själv ville. Då var hon 9,5 månad. Jag hade inga problem och mjölken var fet och bra.


Vem är barnet mest lik?

När hon föddes så var det en kopia av mig, men ju äldre hon blir så blir hon mer och mer lik Jens. Men hon är faktiskt en blandning av oss båda:)


Vad är det bästa med att ha barn?

Att jag och Jens har kunnat skapa denna otroligt älskade individ. Det finns inga ord hur mycket hon betyder för oss, och det kan vi nog aldrig komma på. Hon är vårat liv och allt.


Vad är det sämsta med att ha barn?

Det är väl att  man kommer ständigt gå med en oro inför många stunder i livet med ens barn. Alde är ju vårat allt, och vad som än händer så kommer man vara beskyddande.


Är ditt barn döpt?
Ja, i Varnhems KlosterKyrka. I böckerna så växte ARN upp där, så det var ett självklart alternativ. Och den kyrkan är såå vacker. Både jag och Jens är döpta, och det blir som en tradition


Hur gammal är barnet nu?
Snart 14 månader


Kommentarer
Postat av: Millan å Tuva

hej hej! hoppas ni har det bra. Sånt här är alltid kul att läsa, det snor jag :P

2010-07-23 @ 17:46:52
URL: http://tjockissafari.blogg.se/
Postat av: E.K - Mamma till Alicia

sv: Tack :)



Vi kommer inte att hitta på något speciellt, bara sitta hemma och bara ta det lugnt. Det kommer att kännas tomt och jätte konstigt, Kommer nog ha lite svårt att slappna av :) men jag tror hon kommer att ha jätte roligt så jag får försöka ha det i tankarna :)



håller med, Folk lämnar bort sina barn ganska tidigt nu för tiden, Tycker det känns fortfarande ganska tidigt för Alicia men vi får se hur det går.



Så roligt att Alde pratar så mkt nu :) Just nu är det fullt ös på Alicias prat, Hon har blivit duktig på att säga meningar och sätta ihop ord :) så gulligt. Så roligt när det händer massa nytt hos barnen :)



Ojdå, blev en lång kommentar :)



kram.

2010-07-23 @ 23:16:00
URL: http://eekk.blogg.se/
Postat av: E.K - Mamma till Alicia

sv: Ja, Alicia har följt med oss på det mesta också, men vi har haft barnvakt i korta stunder då och då.



Allt verkar ha gott bra med Alicia nu när hon sov borta, Dom har Skickat sms med bilder på allt dom gjort :) och Alicia somnade gott på kvällen utan problem så det känns bra, men uscha vad jag har varit rastlös :) Nu saknar jag henne så mkt. Detta var nog mer jobbigt för mig än för Alicia skulle jag tro :)



Kram

2010-07-25 @ 08:24:35
URL: http://eekk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0