.: Familjedaghem :.

Jag är så glad..som många andra dagar såklart =)
Men idag prata jag med en av dagmammorna! Hon var så glad o så trevlig så jag höll på att gråta. Det blir väl så kanske, vårat lilla knyte ska ju börja sen till hösten o då ska ju någon annan ta hand om henne, någon man inte känner. Men det kändes verkligen super bra! O hon påpekade gång på gång att hon såg fram emot att få träffa oss och att hon var så glad att vi valt deras verksamhet och område. En av "dagmammorna" bodde tom i porten bredvid oss, o den andra bodde bara huset intill. O sen de andra två bodde ett par hus bort, så oavsett så bodde alla nära!
Hur som helst, så ska vi träffa dom på tisdag. Vi åker då till deras lokal som de träffas i tisdagar och fredagar så får vi träffa alla barnen och all personal. Ska bli så kul!

Så här stod det lite på deras hemsida:


"Vi är fyra dagbarnvårdare som bor i Dalängsområdet nära både till skog och sjö. Vi arbetar med barn i åldern ett till sex år. I skogen träffas vi en förmiddag i veckan och har kul, självklart i våra neongröna västar så att vi syns.

Måndag, onsdag och torsdag arbetar vi i våra hem. Där leker och pysslar barnen och deltar i vardagliga aktiviteter. Vi har mellan fyra och sex barn var.

I Gruppolkalen
Vi har en stor och rymlig grupplokal med bra lekmöjligheter ute. I lokalen träffas vi tisdagar och fredagar. Övriga dagar ses vi alltid utomhus på förmiddagarna. Detta gör att alla våra barn lär känna varann och oss dagbarnvårdare på ett fint och naturligt sätt. Vi har ett bra fungerande vikariesystem tack vare det.

Vår målsättning
Vi arbetar efter "Allmänna råd för familjedaghem" och har valt att fokusera på följande mål:
  • Ge tid till lek
  • Utveckla barnens språk
  • Värna om miljön
  • Respektera varandra

Våra traditioner
Barnens födelsedagar uppmärksammar vi alltid på ett särskilt sätt när vi träffas i grupplokalen. I samband med jul och påsk pysslar vi efter bästa förmåga. I december har vi också ett gemensamt luciafirande dit föräldrarna är välkomna.

I juni firar vi Familjedaghemmens dag tillsammans med alla familjedaghem i Lidköpings kommun. Då träffas vi i Stadsträdgården och alla som vill är välkomna."


Hur ska ni göra med ledigheten? Och hur ska ni göra med förskola/familjedaghem?


Kommentarer
Postat av: Margona

God dagens:)

Ja jag trodde min va dröm på 6 timmar;) Men då va din verkligen en dröm;) Utan bedövning, Hur klarade du det?:/ Jag tog ju ryggbedövning, Och tyckte de gjorde sjukt ont iaf.

Okej lillgumman då:/ Ja Freja vägde 2700 när hon kom ut, bf dagen. Men läkarna tror att hon va 2 veckor förtidig iaf.



Okej ja men vad skönt att du fick till att amma:) hur mycket väger lilltjejen idag då? :)



Ja men bilder gör ju de, Tar säkert 100 bilder om dagen, Man vill ju ha kvar minnena;)



Hoppas ni får en super rolig dag/Kväll

Kram!:)

2010-01-22 @ 12:12:08
URL: http://annamargonanorling.blogg.se/
Postat av: Millan å Tuva

låter ju jättebra det där! Jag har anmält Tuva till mars 2011. Men finns det inte plats för henne där då så får hon vara hemma längre. Jag är väldigt bestämd om att hon ska få vara just där (tror jag bloggat om det att det är mitt barndomshus o min gamla dagmamma) så jag kommer alltså vara hemma länge länge. Fast jag ska nog gästspela lite på jobbet i maj, för då vill Anders vara hemma i en månad!

kram

2010-01-22 @ 12:32:35
URL: http://tjockissafari.blogg.se/
Postat av: Jessica♥Mamma till Leia

SV: Tusen tack föa dina ord. Känns skönt att veta att jag inte är ensam. Leia vill inte ens ha flaskan, så välling och pumpa ut bröstmjölk går inte alls. Hon suger bara på mitt bröst. ! konstigt, men är man van så är man. Tror nog igrunden att de är vi som är för lata för att ha eller införa rutiner, vi har trott att det kommer av sig själv när hon blir äldre. Men redan nu märker vi att det inte kommer gå om vi inte är lite hårda mot henne.! Hon har alltid fått som hon velat, och att gråta finns inte. Hon har max varit leden i 2 min då vi bytt blöja eller nått annat. Vi hatar höra henne vara ledsen, därför har hon fått som hon velat alltid. Men nu är jag trött på det.!Vi måste få in rutiner, annars kommer de nog bli svårare sen...



KRAMAR, ha en underbar fredag och tack igen för att du skrev så mkt.. KRAM

2010-01-22 @ 14:45:06
URL: http://mammajesssi.blogg.se/
Postat av: Margona

Ja jag har en extra disk som man kopplar in:) Funkar hur bra som helst, Och sen framkallar jag ju väldigt mycket o så raderar jag lite eftersom;P



Okej,Ja då måste de ha gått snabbt, Om ni tog hur pstaven;P Men vissa är ju gjorda för att få barn, Och du är nog de :)

Okej ja vi har inte ens varit på 8 månaders kontroll:/ Hoppas dom kallar oss snart men på fem månaders kontrollen vägde Freja 7447 och va 65 cm lång!:)



Men då har vi haft typ lika, Freja slutade oxå med natt målet då nån gång och sover hur bra som helst, dock spökar tänderna nu:/ Hon har inte fått nån än, men de kommer nog vilken sekund som helst!

Har Alde fått tänder?:)

Kram

2010-01-22 @ 15:05:57
URL: http://annamargonanorling.blogg.se/
Postat av: Emma (mamma till Viggo)

Ååå, det låter så himla mysigt! :´) Så bra och roligt... Vill med ha nå sånt här i närheten, men vad jag vet finns iNGET :( Hum... Blir så avundsjuk. Låter så mkt mer personligt, mysigare och roligare och TRYGGARE med dagmamma än med dagis...



Hoppas ni får en underbar helg <3 Kram

2010-01-22 @ 20:36:20
URL: http://mammatillviggo.blogg.se/
Postat av: Nikko

Härligt det verkar dagmammorna. Härligt att det låg så nära er. Hoppas det blir bra! lycka till!

2010-01-22 @ 21:38:06
URL: http://dansbandsfarsan.blogg.se/
Postat av: Margona

Ja, De är konstigt att dom inte har kallat oss, men dom är ju som dom är här i Stöde;P



Ja men du får tänka att Freja, Har gått på ersättning, Dom brukar säga att dom oftas är lite större, Dock inte i alla fall:)



Ja men som attan, Har tänkt dom tankarna flera ggr hur kommer de bli om man ska skaffar syskon, Då kan de ju lika gärna bli noll sömn, Så just nu så ska man vara tacksam, Vi är som sagt oxå kvällsmänniskor!



Ja jag såg att hon hade de;P Man vill bara pussa sönder kinderna;P



Hoppas din Fredagskväll är bra:)

Kram

2010-01-22 @ 22:19:26
URL: http://annamargonanorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0