.: Storkok & Sovvägra :.

Då var det måndag igen...veckorna går ju allt för fort!
Alde sov jätte bra igen i sitt rum, så det är ju jätte skönt o nu somnar hon in själv efter en stund med och ganska så fort. Hon vaknade idag 6.20, då gick jag upp o hämtade henne, bytte blöja o sen så la vi oss i sängen och ammade. Det är så himla mysigt! Nu när jag även har tagit bort alla mål utan morgon o sista innan natten, så myser man lite extra nu när jag ammar henne.
Jens fick frukost på sängen idag av mig, jag vaknade ju lite tidigare, så jag smet upp o fixade iordning lite. Det uppskattades! *ler*
Sen när Jens gått så somnade vi om och sov till 9.00.
Här är gumman innan frukost, pigg o glá!


Sen gjorde jag gröt åt fröken, och Alde hjälpte till förstås :)
(Kolla in tovan hon har i håret...den kommer titt som tätt....)





Efter frukosten så fick hon på sig lite kläder och sen så hoppade hon lite i soffan och busade lite =)







Sen gick vi in på Aldes rum :)


Mattan är så rolig att pyssla med!


Sen somnade gumman och sov bara i ca 1 timme, inte alls likt henne och man såg så tydligt att hon var så trött fortfarande..men icke! Hon skulle upp, glad är hon ju så det går ju bra. Hon ville leka tittut med mattan..hon älskar de där mattorna för dom kan hon ju lyfta upp själv oxå :)


Vaaaaaaaaaar är Alde?!

Tittut!!!

Sen åt Alde lite lunch, köttbullar med stuvade grönsaker. MUMS säger hon minsann, hon gillar verkligen den maten. Iof så tycker hon om det mesta, hon är så duktig med maten.

Förresten, så här ser hennes dag ut med mat...
(O det är ca tider, för ibland blir det tidigare ovh ibland senare.)
06.00-07.00 - Ammning
9.00-10.00 - Gröt med lite fruktpuré i, och en smörgås eller ett rån
Sover mellan 11.00-13.00
13.00 - Lunch (fisk, fågel eller kött) En hel liten burk eller en halv stor burk, o sen lite fruktpuré till efterrätt.
Sover mellan 15/17
17.00 - Mellis, en fruktyogurt eller en frukt
18.30 - Välling
20.00 - Ammar för natten
Sover från 20.00/21.00 till 6-7.00

O till alla målen mat/gröt så dricker hon vatten, inget annat.
O till gröten har vi i en skvätt mjölk nu mera.
Hur har ni det?

Medans Alde sov så hade jag storkok här hemma. Tänkte göra iordning lite mer "lätta" matlådor till Jens.
Det blev:
1 låda med stekt falukorv & makaroner
2 lådor med makaroner och köttbullar
3 lådor med Korvstroganoff & Ris

Och sen blev det 2 små matlådor till mig med Korvstroganoff :)
Sen har jag mer kycklinggryta till mig, för jag är inte så förtjust i pasta, köttbullar o sånt.


Sen passade jag på att städa lite och även göra mina övningar, får ju göra det medans man är svettig och trött. Haha.

När Alde vaknade sen så satt hon snällt i gåstolen medans jag slängde mig in och tog en snabbdusch. Det va inga fel vill jag lova!
Sen fick Alde i sig lite mellis...




Sen kom pappsen hem, så mysigt! Vi hade saknat honom så mycket.
Han satte på Alde en tröja, för hon var lite kall om armarna. Jag var ju tvungen att vädra ut oset som kom efter all matlagning =) Det fick bli den bruna stickade boléron. O vi kom ju på att snören är ju frökens favorit just nu! HIHI
Så söt så!




Sen blev det välling, lek och utforska världen. Alde ålade sig som aldrig förr o snart drar hon sig upp på möbler från liggläge. Här går det undan, och jag blir lika fascinerad av utvecklingen hos barn att det är så lika men ändå är alla olika. Helt otroligt.
Lite vad Alde gör just nu:
¤ Vinkar och säger hej
¤ Säger mmmmaaa och ppppaaa
¤ Skuttar med händerna när vi sjunger I ett hus
¤ Härmas väldigt mycket
¤ Klappar händerna (ibland)
¤ Vi frågar henne vart lampan är, då tittar hon på den
¤ Skakar på huvudet när hon inte vill
¤ Hon "fejkskrattar" så att vi ska börja skratta, sen kan hon skratta på riktigt efter...
¤ Vill stå upp hela tiden men kan inte rikgit ställa sig upp själv, men på oss klättar hon på o ställer sig upp. Så det kan hon snart göra själv.
¤ Förstår AjAj och Nej väldigt tydligt
¤ Kryp/hasar och sitter såklart sen lång tid tillbaka
¤ Snurrar runt från både mage och rygg, ligger nästan alltid på mage, gillar inte att ligga på rygg längre, har hon gjort sen länge
¤ Använder sig av pincettgreppet hela tiden
¤ Klappar leksaker motvaranda
¤ Ger oss nappen om vi ber om den och säger tack tack, och leker nappleken (vi tar den o sötter in den i våran mun, sen tar hon den o sätter den i hennes och sen ger hon oss den och sätter in den i våran mun osv..)
¤ Sträcker upp armarna när hon vill upp och säger Buuummmff
¤ Är väldigt MAMMIG just nu

Hm...det är så mycket nu och jag har säkerligen glömt en massa. Men typ detta är nu på schemat och det händer mycket nu.

Alde somnade efter många om och men, jag fick inte gå ut ifrån rummet idag utan att hon grät. Så mammig är hon helt klart.
Nu ska jag mysa med min underbara Jens innan det är kvällen för oss med.
I morgon ska vi träffa Hanna och Embla, käka kinamat och gå på stan =)

Må väl!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Mmm de växer läskigt snabbt=D



Nepp vägrar ta mer piller o må dåligt, kondom är ju tråkigt och stoppar inte in massa saker i armar o på andra ställen...=D Kunde iofs ha tagit andra piller, men kärringen på MVC var så ohjälpsam så jag orkar inte tjata o bråka med alla för att få det... tur att jag inte är emot abort;)

2010-02-09 @ 07:14:09
Postat av: Margona

Nä de finns ju inte de:)

Men du varför fick ni ta bort katterna?:/



Gud vilken roligt inlägg du har skrivit, skoj o se hur ni har de med mat och allt vad hon kan:)

Spännade o se hur andra har de med vanor o så:)



Blir så avis, att du /ni ska få äta på kina, ät lite för mig;)



Kramar

2010-02-09 @ 10:36:53
URL: http://annamargonanorling.blogg.se/
Postat av: Helené - Mamma till Elton

Tack tack! :) Och jag måste säga desamma, hon är superduper söt lilltjejen! :)

2010-02-09 @ 11:22:34
URL: http://missh.blogg.se/
Postat av: Emma (mamma till Viggo)

Vad fina kläder hon har ALde! :D Sötnosa!



Vad roligt att se hur Aldes mat/sovrutiner är.. Vissa rutiner är lika som Viggo! :) Kul att se...



Jag tror vi ska testa börja avvänja Viggo med nattmålet. För de senaste nätterna har han bara ätit lite, sen somnat om. Vi får ändå bara slänga en massa välling alltså... Så lika bra att strunta i nattmålet, får testa ge han vatten att snutta på i början och sen ingenting.. Får se hur det blir :)



Skönt ni har det med Alde som sover igenom nätterna så bra!



Kram från mig & Viggo.

2010-02-09 @ 13:31:13
URL: http://mammatillviggo.blogg.se/
Postat av: malin - mamma till nova ♥

oj vilka fynd :)

ja och det kan vara svårt att hålla igen när man ser så mycket fint till en billig peng.



vilka framsteg Alde gör! duktig liten tjej du har :)



Nova vill också stå upp hela tiden. Man får hjälpa henne att ställa sig upp och så när hon håller i sig vill hon inte släppa :p hon kan stå jätte länge och hålla i sig och till slut får man ta bort henne och då blir hon lite små arg på än :p

hon står mycket hellre än att sitta. varje gång man sätter henne ner på golvet och håller tag i händerna så ställer hon sig upp istället.



idag höll jag henne i händerna och gick med henne och hon tog flera steg och var jätte glad :) och det har hon haft lite svårt för innan. hon har mest stått stilla och satt sig ner på rumpan när man försökt gått med henne, men nu gick hon många steg när jag höll i henne :)



det är så roligt med alla framsteg dem gör nu!

2010-02-09 @ 14:41:14
URL: http://malinnpeterson.blogg.se/
Postat av: Jessica-mamma till Leia

Så fin klänning hon har på sig. :-) Var är den ifrån?? Duktig du är som lagar så mkt mat på en gång och fryser in..



KRAM

2010-02-09 @ 18:02:57
URL: http://mammajesssi.blogg.se/
Postat av: Margona

Okej ja men då förstår ja varför ni inte kunde ha kvar dom. De e trist när de blir så där:(

De e ju så mysigt med djur.



Ja jag ska nog göra en liten lista ikväll;) Om jag orkar o hinner har varit en jobbig dag:/



Haft de bra på stan, gott med kina?;)

Kramar

2010-02-09 @ 20:06:02
URL: http://annamargonanorling.blogg.se/
Postat av: Jessica-mamma till Leia

sv: hittade dekorerna på bo ohlson. Men de va en annan från början. hehe. !! Den gick sönder, så ja fixa en själv.. ;) kram

2010-02-09 @ 20:44:33
URL: http://mammajesssi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0