.: Måndagen :.

Igår kväll när jag skulle skriva om våran måndag. Då funkade INGENTING! Men men, kan ju vara så här inne på blogg.se. Så vi gör ett till försök idag istället :)

När Alde har börjat sova i sin säng helt nu så vaknar jag faktiskt 5-10 min innan henne varje morgon. Det är som en inställning som man har som mamma att det är dags att vakna oc vara förberedd. När Alde vaknar så skriker hon inte och är ledsen, utan hon ligger och sjunger lite och pratar med sina nallar som håller henne sällskap. O tur är väl det, nallen är ju det bästa som finns och hennes dinglis-ko naturligtvis.
Så idag vaknade hon 6:10, prefekt tid tycker jag för då lyckas vi tajma innan Jens ska gå upp. För då ammar jag Alde först och sen så smyger jag jämt ut o fixar frukost till honom så han kan äta den i sängen innan han går upp. O sen så kommer han upp lite tidigare med, för han drar sig gärna 5 minuter mer än vad han egentligen har tid med. Så det är ju bra att jag "hjälper" lite, och sen den här tiden innan han går till jobbet är ju guld värt! Alde är ju uppe en liten stund därimellan innan hon somnar om, för när pappsen gått då sluter hon sina ögon och somnar om igen....mamman likaså.

Sen så sov vi till 8.30 (och standard tiden är nu mellan 8-9) Det är ovant, men nu har det gått någon vecka så man vänjer sig. Det har man ju märkt att man inte ska vänja sig allt för hårt, för det kan vända precis lika fort. Så man får ta dagarna lite som den kommer och försöka hålla rutiner med mat och sömn under dagarna så gott det går.
När vi vaknar så vill Alde busa lite och leka med sina leksaker innan det blir gröt. Äta direkt funkar inte.
Här är skitungen..



Alde äter sin gröt, lika bra som alltid. En stor portion med lite fruktpuré i samt en skvätt mjölk. När hon är klar så brukar hon sitta och suga i sig ett rån eller få bitar av en smörgås. Sist när hon skulle käka en macka själv så tog hon ett rejält bett (halva mackan) och det kunde hon rikgit inte tugga i sig själv och de är lite mer fasta i konsistensen och smälter inte lika bra. Men hon spotta ut den själv iaf :) Så nu får hon bitar istället som hon kan plocka med...och det är ju minst lika kul! Hon dricker mer vatten nu, det märkte man direkt när man slutade amma under dagen, så det klunkar hon i sig för fullt på morgonen, hon gilla inte det så värst förut, men det var nog mest flaskan då som inte var så kul.
Här är hon mätt och glad



Hon vet vart lampan i hennes rum är (två blommor äver skötbordet) Lampan i kökstaket och sen en lampa som står i vardagsrummet. De vet hon exakt vart de är, men sen finns det ju massvis med fler..men de har vi inte gått igenom ännu...haha.

Sen vet hon såklart var vi är (mamma och pappa) Men som hon säger mam-mam och pap-ap
Och pippin (som är över henns skötbord)
Och bilen (brukar visa henns bilarna från vårat fönster)
O en massa annat som de små förstår sig på, de förstår mer än vad vi tror.

Alde har ju jämt sovit i våran säng under dagem, då vi har lagt oss bredvid henne så hon somnat.
Men nu ska hon börja sova i hennes säng helt tänkte vi (klart det finns undantag ibland) Men att göra det till en vana oxå. Så först lekte vi lite i sänge, hon älskar att ställa sig upp nu så sängen är bra nu med tanke på att hon dragit sig i golvet x antal ggr, så mamma kan va lugn där iaf. Bulor och blåmärken får man vänja sig med, men bra att förhindra det ibland iaf, så vi lekte lite tittut i sängen och hon biter och gnager som tusan på allt. Sen var tanken att hon skulle få sova (brukar sova mellan 11-12 till 13 ca)
Lite bus och stoj
Så fort man säger hej så vinkar hon som en galning..så söt.



Att göra pruttljud med munnen och samtidigt bita IS DA SHIT!

Alde somnade på 5 minuter...jag gav henne nappen en gång bara. Så det verkar ju gå kanon! Hon trivs ju bra i sitt rum så detta kommer gå galant.

Sen blev det lite lunch för mig. Jag kokade lite ris och värmde upp min rödcurrygryta som jag hade sparat i frysen. MUMS! Sen så tvättade jag, bloggade, diskade och plockade lite.


Alde vaknade runt 13, så två timmar sov hon iaf, jätte duktig tjej! Sen blev det lite lunch för henne med, rödspätta blev det och den älskar hon och lite fruk till efterrätt.
Sen var det igång igen...


Koncentrerad?


Sen så brukar Alde somna en stund till underdagen. Så ungefär vid 15.30 somnade hon, i sin säng. Snuttan!
Hon brukar sova till ca 17, då blir det lagomt med lite mellis.
När Jens kom hem så hade hon ätit lite, så då var det bara att komma hem och busa och leka med sitt barn (vissa har det bra ;) ) Jag tog på mig för att gå till ica, få lite luft och lite tid till andra tankar. Vädra huvudet lite ;)
Jag skulle även lämna in min mobil ( fanskapet tar inte mitt headset eller koppling till usb-porten, något är glappt) så nu får jag ha en annan sexig lånetelefon som jag knappt kan med. Men men, får hoppas de lagar den fort! Sen hämtade jag även ut almanackan som jag beställde. Alde behövde även få hem lite mat och sen så skulle jag handla ingredienser till kycklingen.
När jag kom hem så satte Jens upp den direkt på kylen, så här ser det ut. Vi tog från Mars 2010 som räcker till feb 2011, man kan skriva på den och sudda ut. Det är bilder på Alde såklart på alla blad och sen så fick man med penna och magneter. Alla kommer i blad, så man byter själv, smidigt och snyggt!



Sen var det dags för att laga mat =)
Ikväll skulle det bli Indiskt...mumma!
Steker kyckling och lök, salt och peppar

I med 2 hackade tomater

Vitlök

O sen det själva Indiska...

Sen ris till mig och nudlar till Jens

Taaaaadddaaaa

Det var jätte gott! Resten av kvällen så lekte vi med Alde tills hon somnade kl 20.30, det är knappt inga problem längre utan hon somnar själv rätt fort. Sen spelade jag och Jens lite Little big planet...hur kul som helst!

Jag återkommer sen om hur vi haft under dagen. Om nu blogg.se tillåter det vill säga...
Later on..

Kommentarer
Postat av: Jennie

På BVC här i stan rekomenderar de inte vanlig mjölk förns kidsen är över ett år ? Inget de säger där borta eller ?

2010-02-16 @ 18:22:11
Postat av: Jennie

Tycker det är jäkligt korkat att det skiljer så på olika BVC =/

Vet att det är olika med andra saker i stan oxå mot vad de säger här...tycker det är jättedåligt, de borde ha precis samma riktlinjer överallt.

2010-02-16 @ 19:05:43
Postat av: malin - mamma till nova ♥

åå så fin almanacka!! vart har ni beställt den ifrån?



vad god maten ser ut :)



hehe ja det går verkligen undan nu! dröjer nog inte länge alls tills de kan det där helt.



ja vi dricker det 3 ggr på dagarna och så äter vi middag.

tror bara man kan blanda det med vatten! iallafall nutrilett vet inte hur det är med de andra pulver dieterna.



kramkram

2010-02-16 @ 20:25:54
URL: http://malinnpeterson.blogg.se/
Postat av: Jennie

Mmm kurvan följer jag med typ, även om de alltid verkar säga att den ser bra ut ?



Litar inte på böckerna heller, står ju fan olika i alla=) Jag undviker att läsa o ta reda på information i bara allmänhet, tar hellre reda på informtion när det blir aktuellt.

2010-02-16 @ 21:34:44
Postat av: Jennie

Tycker nummer till här o där är viktiga att ha...gillar 1177 - de är supertrevliga o hjälpsamma. En gång när jag ringde (på mig själv) så bröts det på nåt sätt o de ringde liksom upp för att fortsätta samtalet...det är bra service =)

2010-02-16 @ 22:00:07
Postat av: Jessica♥Mamma till Leia

vilken fräck almanacka. var är den köpt?? Kram

2010-02-16 @ 22:22:48
URL: http://mammajesssi.blogg.se/
Postat av: Emma (mamma till Viggo)

Jättefina bilder, så underbart söt Alde!! Och DUKTIG :) Hihi...



Nu är jag jättenyfiken på var ni beställt den där fiffiga almanackan nånstans?? :D



Kram Emma & Viggo

2010-02-17 @ 14:27:25
URL: http://mammatillviggo.blogg.se/
Postat av: Jag heter Josefine

Vilken fin layout/Tema/Övre bild du har gjort!

Jättesöta bilder på Alde! Det blir väl ändå att jag och Therese åker till din familj från måndag till onsdag, och om inte jag stannar ännu lite längre. vi får se :)

Therese försöker få tag på dig :P

Puss på dig min söta syster <3

2010-02-17 @ 19:02:18

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0