.: Gamla bilder och förlossning :.

Jens rensade sin mobil med bilder =) Här är lite bilder innan Alde kom till världen.
Vet inte om jag har skrivit min förlossningsberättelse...hm...

9 Dagar innan födsel


Dagen innan födsel.
Jag var inne på ett extra besök hos min bm, eftersom allt hade gått så fort och jag var öppen redan någon veckan innan så hade jag på känn att det var något på g...det var det. Vi åkte hem till Karlskoga/Degerfors.
5cm öppen, inga värkar, ingen vattenavgång...kunde de inte bara ta hål på hinnan tyckte vi då. Men de ville ju inte det eftersom jag var då i v 36+4...för varje mer timme bebis skulle få ligga kvar, ju bättre var det. Men alla visste ju att de inte skulle dröja mer än ett dygn.
Vi fick sova över för det var lugnt där borta med bebisfödanden, så vi fick ligga i ett familjerum redan dagen innan. Det var skönt att vara där ifall.


Här är jag 45 min innan allt skulle dra igång. Det hade vi ju ingen aning om då, men vi hade roligt!
Innan så hade vi varit hemma hos min mamma o pappa och käkat pizza och sovit ett par timmar. Sedan kom vi tillbaka till förlossningen kl 19 ca, tog ctg, visade tydliga värkar..men inte kände jag dom?! Vi tyckte att vi skulle promenera igång detta...en utåtbuktad hinna och var då öppen 6 cm..vi traskade runt sjukhuset en gång. Jag blev ju helt slut! Tungt o gå, så vi gick in för att vila, sedan gick vi inne på sjukhuset, tog en runda och gick in till vårat rum och vilade, och sedan gick en runda till..skojjade massa påvägen och skrattade åt min då lite stora binda jag fick ha på mig =)


kl 20:30 gick vattnet. Poff sa det allvarligt talat i magen, som om någon sprängde en ballong med en nål.
Då sa jag till Jens...oj! Det smällde till i magen! O direkt efter att jag sa så...så forsade vattnet ut. Och då sa jag till Jens i samma andetag..Vattnet gick!! Oj så glada vi blev, nervösa...Jens ringde på klockan och våran undersköterska kom in och hjälpte mig på med den fina vita rocken. Jag och Jens skämtade om att om vi skulle tävla med min mamma, för med hennes snabbaste förlossning så tog det 15 min innan hennes första värk kom när hennes vatten gick.

Det tog 10 min......
Vi skrattade åt det då att jag vann med 5 min...sen var det ju inte lika roligt, för det blev redan från början etablerade värkar. Hua! När mitt vatten gick så var jag öppen 8 cm, utan att kännt ett skvatt...så då var det bara 2 kvar. Vi andades...och jag satt på en pilatesboll...vilket var guld! Ingen bedövning här inte...no no! Vi hann inte med det i vilket fall...men när det blev lite jobbigt så frågade de mig om jag ville ha lustgas..den kastade jag på golvet...usch nej, detta gick ju gallant ändå! Jens var min hjälte...glömde jag att andas så fick han in mig på rätt spår igen. Eftersom vi även var själva på hela förlossningen så hade vi våran barnmoska och undersköterska där HELA tiden, de gick inte ut därifrån en enda gång. De gav mig beröm, stod och viftade med en stor solfjäder när jag blev varm, baddade mig och var helt underbara.

Mina krystvärkar började 22.30, det var så underbart! Jäklar vilken kraft man har. O vad Jens puschade på och gav mig massor av beröm, det gjorde så jag fick ännu mera kraft. Mitt i allt så skriker jag att jag är hungrig...hm...Barnmorskan frågade om vi skulle göra detta först, så får jag något sen i magen, jag gick med på det :)
23:12 är hon född, kom ut på en krystvärk. Underbart! Jens klippte navelsträngen och fick henne i hans famn direkt efter. Sedan fick jag henne till mitt bröst, hon greppar tag i pappas finger direkt. Hon var så lugn, redan då.
Så det tog ca 2,5 timme från det att vattnet gick tills hon var född...Tror jag ska flytta in på bb nästa gång, speciellt när jag inte kände att jag öppnde mig 8 cm...

Det är lite av våran historia...en drömförlossning måste jag säga.
Här är gumman ca 1 timme gammal


Här rullade de in den berömda välkomstbrickan :)


Här skulle hon vägas och mätas. Ca 3 timmar gammal.


Sen fick jag duscha, och vi blev förflyttade till BB, där vi fick samma rum som vi hade dagen innan. Ett stort familjerum. Lugnt och skönt! Jens låg med Alde på hans mage hela natten och dagen därpå. de sov nog i 14 timmar, medans jag var vaken och var uppe ivarv som inte var så konstigt.


Den 4/6 när hon då var lite mindre än ett dygn så kom mamma, mina syskon, mormor, Emma och Jimmy.
Hon sög lite på tummen här :)


Den 5/6
Här hade vi badat henne för första gången, vi fick mer besök. Mattias Och Isak kom, pappa, mamma och syskonen kom igen.




Den 6/6 på Nationaldagen så åkte vi hem, vi hade en underbar tid på BB. Vi hade inga problem, men det var så lyxigt och vi hade ju ett stort rum så vi ville inte åka hem tidigare=)
Här är första åkturen för Alde


Premiär för vagnen 9/6


Sover så gott 30/6


Hemma hos en nyfödd Embla 2/8




Sötisen börjar bli stor :) 11/8


24/8


Så....det var lite bilder som Jens hade i sin mobil.
Och sen så skrev jag lite mer om förlossningen =) det bästa och häftigaste jag varit med om. En riktig WoW-känsla!

Ville bara dela med mig :)
Later on....

Kommentarer
Postat av: Emma

Jättekul att du berättar om hur Aldes födsel var! :) Hon var så liten, hihi, lilla Alde. :)

2009-09-14 @ 10:12:32
URL: http://phobiasplace.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Hej! :D Vilken härlig förlossningen och vilken underbart söt dotter ni har! :) Gillar din blogg sååå mycket!

2009-09-14 @ 10:47:02
URL: http://mammatillviggo.blogg.se/
Postat av: Jenny till Emma Viklund

Ja, det var en jätte härlig förlossning, kanske gick lite för snabbt för att jag skulle reagera :) Roligt att du gillar bloggen, jag kikar in din med=) Så söt han är Viggo!!

2009-09-14 @ 11:09:46
Postat av: Jenny till Emma

Ja, tyckte att det var dags, hade ju tänkt att göra det för längesen, men det blev bara inte så=) Ja,hon var ju en mini! 2700 när vi åkte hem var ju inte mycket alls.

2009-09-14 @ 11:10:49

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0