.: Helg, ambulans & målning :.

Ja, vilken fin kombination det blev idag på min rubrik. Eftersom jag inte har bloggat sen i lördags så ska jag ta och uppdatera dessa dagar som har gått.

Fredag
Jag gick in i vecka 26 =)

"Ca 30 cm lång och vikten är 8-900 gram. Barnet har nu passerat en viktig gräns. Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern. Ögonen öppnar och sluter sig. De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker. Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon. Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller skall får plats. Barnet har mer sammanhängande sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna. Den långa elastiska navelsträngen kan vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas ändå inte. I navelsträngen finns det 3 blodkärl. Det ena transporterar blod till barnet. De två andra för bort slaggprodukter från barnet".

Lördag
Jag gjorde ju klart sängmobilen till vårat lilla mirakel, som jag även bloggade om en kortis. Vi hade en myspyskväll med massvis med filmer. Vi kollade på Punisher War Zone och Australia. De båda var faktiskt väldigt bra =) Vi gjorde inte så mycket annat mer än att vi hade en låååång mysdag bara jag och Jens (och bebis som var med och sparkade på ett hörn)


Söndag
Dagen blev oxå en mysdag, det brukar våra helger bli iof. Men vi ville ju komma ut på en utflykt igen egentligen, men solen ville inte titta fram. Vi målade lite på spjälsängen och pysslade lite allmänt här hemma. På kvällen blev det hemlagad kebab med pommes till filmen Seven Pounds. Det var en riktigt bra film, men så tragisk och sorgsen!! Buuuäääää (Graviditetshormoner hette det va?!)


Måndag
Min älskling är sjuk! Magsjuka. Hatar när mitt hjärta inte mår bra. Så det blev bara att vara hemma, nerstoppad i sängen med lite talbok under hela dagen. Så här söt kan man vara :


Mindre kul blev det på kvällen. Jag fick ont på ett ställe i magen, det kändes som om en kniv som högg mig lite lätt. Men det gick över och jag kunde fortsätta med maten. När maten var precis klar så högg det till igen, på samma ställe men tusen gånger värre. Det gjorde så ont så jag inte kunde gå eller andas. Jens ringde 112 och inom 10 min så kom en ambulans, första och sista gången (hoppas jag) att jag åker i en sån bil. Det gjorde så fruktansvärt ont och samtidigt så sparkade vårat mirakel hejvilt och så kom det massa sammandragningar på köpet. Vi åkte in till KSS i Skövde, till förlossningen eftersom jag är såpass långt gången, väl där så får jag ta urinprov, tempen och blodtryck. Jens kom efter en stund för han tog volvon själv dit in, det var så skönt när han kom! För att ligga där inne själv, livrädd, var ingen hitt alls. Efter ett tag så kom läkaren in, vi lyssnade på bebisens hjärta och han klämde och tog på magen. Det hade gått över det mesta med värken och doktorn sa att vi kunde åka hem. Det hade nog troligtvis något med tarmarna att göra. De trodde även först att det kunde varit blindtarmen, men det var det inte som tur var. Vi kom hem igen runt halv ett på natten, stackars min sjuka älskling!! Men vi somnade skönt och tätt intill varandra. =)


Tisdag
Jens är sjuk ännu och jag har varit trött och mörbultad sen igår. Vi sov länge och har bara tagit det lugnt idag. Men vi var tvugna att hjälpas åt att komma ut och handla. Katterna behövde mat och kattsand, och vi behövde mat. Så först åkte vi till Öb, där hittade jag världens goaste filt!! Den är så mjuk och go, jag kan knappt beskriva med ord hur underbar den är! Jag hade nämligen hittat en jätte go filt på babyproffsen som jag ville ha, men den filten var på tok för dyr. Så hittade vi denna istället som var precis lika fin och lika mjuk, och i samma material som var huvudsaken. Perfekt till våran lill* älskling. Sedan så köpte vi två stycket tavellister i ek som vi ska hänga över våran soffa i vardagsrummet, det kommer bli så snyggt. Sedan blev det storhandling på Willys och sedan hem igen till våra myskläder och slappa tillvaro. Jag lägger upp en bild på filten, samt lite leksaker som vi har köpt och lite mysiga gosedjur som väntar vårat hjärta och en liten ram med de två första ultraljudsbilderna. Fick även en jätte söt liten bok med många fina citat till/om mammor, som jag fick av min älskling för någon vecka sedan.



Nu ska jag och älsklingen äta lite glass och sen krypa ner under täcket och se en film =) Idag är den 100 dagar kvar tills våran älskling förhoppningsvis kommer!!
Må väl!


Kommentarer
Postat av: Camilla

så otäckt att behöva åka ambulans.. har med gjort det 2ggr, fast det var innan jag blev gravid så då hade jag mig själv bara att oroa mig för. Måste vara värre när man hela tiden tänker på bebisen! Men skönt att höra att det inte var någon fara! kram

2009-03-19 @ 09:58:26
URL: http://http://tjockissafari.blogg.se/
Postat av: Jenny till Camilla

Hej!

Ja fy, det var ingen hitt alls vill jag lova. Men det var skönt att höra att allt var bra med bebis. Ville egentligen kolla med ultraljud, men de lyssnade på hjärtat och den sparkade hejvilt =) I morgon ska jag till bm och mäta magen!! Tack för din omtanke! Kramar!

2009-03-19 @ 13:43:33

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember Me

E-postadress: (bara jag som ser)

Bloggar du?:

Give it to me baby:

Trackback
RSS 2.0